středa 25. dubna 2012

Levné SDR

Tak jsem si také pořídil levný SDR a to od Conradu: Logilink VG0002, ale po pořádku:
Původně jsem chtěl napsat článek, až budu mít srovnání více levných SDR – DVBT. Ale množí se dotazy na můj Logilink. Někdy před dvěma týdny se objevila informace na stránkách OK2IP http://sdr.ipip.cz/rtl-sdr , o levných SDR - DVBT použitelných jako SDR. Okamžitě jsem doma prohledal zásoby a našel klíčenku od MSI, rozloupl jsem ji a náhodou obsahovala čipset RTL, ale přijímač FCI2580.
Pokusil jsem se nainstalovat ovládače, byl jsem schopen vidět DVBT, ale přijímač neladí - pokud nastavím kmitočet do 200MHz MSIčko zůstává zavěšeno na 146MHz, pokud naladím nad 300MHz, tak se zavěsí na 438MHz. Nevím kde je problém. Jelikož již delší dobu používám Funcube a jsem s nim spokojen, pouze mně chybí možnost poslouchat i na 6m, neváhal jsem a okamžitě koupil DVBT s přijímačem FC0013. Trochu jsem riskoval, protože některé kusy Logilinku VG0002 mají vevnitř jiný čipset, ale naštěstí přišel ten správný kus (menší klíčenka - viz první fotografie, ne taková jako je na fotkách u Conradu):
Pokusil jsem se nainstalovat ovladače, ale zpočátku jsem měl trochu problémy SDR rozchodit, ladilo to vzhůru nohama, přeskakovalo kmitočty apd…(při instalaci je třeba být připojen na net, je třeba mít nastaven sample rate jen v celých MHz, tedy 1,2 nebo 3MHz a v programu mít nastaveno CHANEL IQ, nesmí byt zapnut SWAP mode) Potom co se vše umoudřilo začal jsem testovat SDR: Maják OK0EP na 432MHz (100km poslech na 4x17el. s předzesilovačem, minimální rozdíl proti FT897):
Družice NOAA na 137MHz na holou 144MHz 8el. anténu:
Zkontroloval jsem zda to poslouchá i na plánovaných 50MHz a poslouchá - hurá, postupně jsem snižoval kmitočty a SDR stále přijímalo až do 22MHz!!! Což mně příjemně překvapilo, připojil jsem malý KV vertikál a na 24MHz hrál na CW slušně 4Z2xx na RTTY byl nějaký provoz a na SSB vykecávaly ruské stanice:
(to velké množství vertikálních čar nejsou nesmysly a spletry z SDR, ale doslova bordel co je okolo mého QTH) Je to citlivé jako KV TRX bez zapnutých předzesů, takže VG0002 je použitelný i na 24,28,50MHz a CB. V neděli 15.5. jsem zkoušel provozní aktiv na 432MHz:
DVBT má menši dynamický rozsah, nejsilnější blízké stanice trochu rozhazovaly AGC, ale není to až tak strašné. O víkendu jsem jel na EME seminář na Tři studně, myslel jsem jaký nebudu frajer, když SDR předvedu :-) ,ale zjistil jsem, že tak každý 4-5 účastník, již má něco podobného objednáno nebo koupeno: .
Sencor z Planea elektro - obsahuje přijímač E4000, ten chodí od 60MHz až do 1200MHz. Někteří měli čerstvě koupen SDR s přijímačem FC0012 – pomohl jsem s instalací a taky fungují (zatím nemám informaci v jakém rozsahu). 22.5. byl EME Dubus kontest, tak jsem chvíli testoval zda SDR bude vidět, nebo slyšet slaboučké EME signály. Na pásmu jsem našel jen OZ4MM (podmínky nic moc) na TRX tak 529, na Funcube 519, na DVBT jsem signál sotva našel, postupně s nastavenými filtry na 200Hz tak 419, ale co bych chtěl za 400Kč že? :-) Problém ale může být v použitém programu HDSDR, normálně používám SDRconsole - zda se mi lepší. Také jsem si objednal SDR s přijímačem E4000, jakmile přijde udělám nějaké porovnání E4000, FC0013 a Funcube. .